Συνεντεύξεις

Συνέντευξη στον ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΤΥΠΟ

Δευτέρα, 14 Ιαν 2002

Στον Πάτροκλο Γεωργιάδη.

Ποια είναι τα πρώτα συμπεράσματα από την επίσκεψη του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ και τις συναντήσεις του με τον πρόεδρο Τζ. Μπους και τους κυβερνητικούς αξιωματούχους της Αμερικής;

Από τα πρώτα στοιχεία που έχουμε οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι δεν υπήρξε καμιά συγκεκριμένη πρόοδος για τα κρίσιμα πολιτικά ζητήματα που ενδιαφέρουν τα ελληνικά συμφέροντα. Γνωρίζουμε ότι για το μεγάλο ζήτημα του Κυπριακού δεν υπήρξε κάποια σαφής τοποθέτηση, για το άλλο ευαίσθητο θέμα του Ευρωστρατού διαπιστώθηκε -όπως ήδη ξέραμε- ότι υπάρχει ουσιαστική διαφωνία μεταξύ της ελληνικής θέσης και των αμερικανικών προθέσεων, για το θέμα της τρομοκρατίας, πέρα από τις δημόσιες ευχαριστίες για τη στάση μας για το Αφγανιστάν, υπάρχει μια θολή και απροσδιόριστη εικόνα. Το κύριο στοιχείο είναι ότι εκτός από τα εθιμοτυπικά λόγια στην αρχή της συνάντησης με τον πρόεδρο Μπους δεν υπάρχει μια σαφής πολιτική δήλωση κυβερνητικού αξιωματούχου των ΗΠΑ. Ούτε του Προέδρου, ούτε του υπουργού Εξωτερικών, ούτε κάποιου άλλου. Υπήρξε εκκωφαντική σιωπή. Και αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η επίσκεψη υποβαθμίστηκε.

Μιλήσατε για «υποβαθμισμένη επίσκεψη» και για «εκκωφαντική σιωπή». Θεωρείτε ότι έγιναν λάθη από την ελληνική πλευρά που οδήγησαν σε αυτό το σημείο;

Δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή για να γίνει αυτό το ταξίδι και η εκτίμηση μου είναι ότι δεν υπήρξε σωστή και σε βάθος προετοιμασία γι΄ αυτή την επίσκεψη. Θα σας δώσω δύο στοιχεία: Πρώτον, ήταν γνωστό και έγινε σαφές πριν αρχίσει η επίσκεψη ότι η Ελλάδα βρισκόταν αντιμέτωπη με ένα σχέδιο συκοφάντησης της στην αμερικανική κοινή γνώμη με αιχμή τη δράση των τρομοκρατικών οργανώσεων στην Ελλάδα. Αυτό ήταν γνωστό. Δυστυχώς ο πρωθυπουργός και οι κυβερνητικοί επιτελείς δεν έκαναν τίποτα για να απευθυνθούν στην αμερικανική κοινή γνώμη. Για να έρθουν σε επαφή και να προβάλλουν τις ελληνικές θέσεις και τα επιχειρήματα μας σε αυτούς που ασκούν επιρροή και διαμορφώνουν την αμερικανική κοινή γνώμη. Θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο ο Έλληνας πρωθυπουργός να επισκέπτεται τις ΗΠΑ και να μην έχει συναντήσεις με τα ισχυρά ΜΜΕ των ΗΠΑ, να μην έχει επαφές με τα think tank των αμερικανικών πανεπιστημίων και των ινστιτούτων πολιτικής που έχουν συγκεκριμένο ρόλο στην αμερικανική πολιτική σκηνή. Δεύτερον: το κλίμα στην Ομογένεια. Φάνηκε ότι υπάρχει ένα βαρύ κλίμα, υπάρχει πρόβλημα, το οποίο δεν μπορεί και δεν πρέπει να το αγνοήσει κανείς. Η λογική του απομονωτισμού, η έλλειψη επαφής με τους φορείς της αμερικανικής κοινής γνώμης που συμβάλλουν στη διαμόρφωση της πολιτικής δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την ελληνοαμερικανική κοινότητα.

Πώς διαγράφεται το μέλλον της χώρας μας μέσα στα πλαίσια της νομισματικής ένωσης; Ποιες προοπτικές διανοίγονται; Ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν; Πως πρέπει να πολιτευτεί η ελληνική κυβέρνηση; Τι θα έπραττε η ΝΔ;

Η ΟΝΕ είναι η νέα οικονομική πραγματικότητα για την Ελλάδα. Η διεύρυνση των αγορών για να αποτελέσει πλεονέκτημα για μια χώρα προϋποθέτει ισχυρή ανταγωνιστικότητα, αυξημένη παραγωγικότητα, αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων που διατίθενται για την ανάπτυξη. Η ΟΝΕ δεν είναι λευκή επιταγή. Χρειάζεται οικονομική πολιτική που θα είναι προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις των καιρών και θα λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας. Η Ελλάδα έτσι και αλλιώς είχε αργήσει στην προετοιμασία. Δεν κάναμε τις διαρθρωτικές αλλαγές όταν έπρεπε. Ακόμη δεν απελευθερώσαμε τις αγορές. Χρόνια ολόκληρα συζητάμε την πολιτική μας για το ασφαλιστικό, τον εκσυγχρονισμό των δομών της αγοράς εργασίας, τη συμμετοχή ιδιωτικών παραγωγικών κεφαλαίων και επιχειρήσεων σε τομείς όπως η ενέργεια και οι μεταφορές. Υπάρχει μια συνεχής εξαγγελία προθέσεων, αλλά δεν υπάρχει αποτέλεσμα. Η κυβέρνηση Σημίτη στη δεκαετία του ΄90, δεν πέτυχε τους στόχους της. Δεν μείωσε την ανεργία, δεν αναπτύχθηκε η χώρα τεχνολογικά και αυτό σημαίνει μειωμένη ανταγωνιστικότητα έναντι των άλλων χωρών. Άρα, δεν θα είναι εύκολα τα πράγματα στην ΟΝΕ, και επιτέλους έστω τώρα, θα πρέπει να κάνουμε ταχύτατα βήματα. Η κυβέρνηση, θα πρέπει να ανεβάσει τους ρυθμούς της, και να ακολουθήσει σοβαρή και υπεύθυνη πολιτική αναδιάρθρωσης της ελληνικής οικονομίας. Η ΟΝΕ δεν θα μας περιμένει, και αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες της ΝΔ την καινούργια χρονιά; Πως σκοπεύει να αξιοποιήσει τις μετρήσεις που τη φέρνουν πρώτη στις προτιμήσεις του εκλογικού σώματος;

Η ΝΔ έχει δύο ισχυρά πλεονεκτήματα στην αρχή του 2002. Το πρώτο είναι ότι οι πολίτες στρέφονται προς το κόμμα μας, ως την αξιόπιστη εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης για το μέλλον. Οι Έλληνες προσβλέπουν στη Νέα Δημοκρατία. Μπορεί, αρκετές φορές στο παρελθόν, η ΝΔ να είχε την υπεροχή στην πρόθεση ψήφου έναντι του ΠΑΣΟΚ. Τους τελευταίους μήνες δεν έχει απλώς το προβάδισμα. Έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη ανθρώπων οι οποίοι είχαν ψηφίσει το ΠΑΣΟΚ στις τελευταίες εκλογές. Και το ποσοστό αυτό δεν είναι αμελητέο. Αγγίζει το 6% των ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ, περίπου το 2% του εκλογικού σώματος. Υπάρχει τάση οριστικής μεταστροφής. Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι η ελληνική κοινωνία αναγνωρίζει ότι η ΝΔ έχει πρόγραμμα διακυβέρνησης, έχει σχέδιο για το μέλλον, έχει προτάσεις για τα μεγάλα, καθημερινά, κοινωνικά προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες. Έχουμε το πλεονέκτημα. Καταγράφεται μια δυναμική. Για να διευρυνθεί αυτή και για να καταστεί δυναμική πλειοψηφίας και νίκης απαιτείται το 2002 ένας πολιτικός σχεδιασμός με προοπτική. Πολιτικός σχεδιασμός ο οποίος θα διαμορφώσει την «ατζέντα» της αντιπαράθεσης. Θα «ανοίξει» τα θέματα της επικαιρότητας, θα αναδείξει τις προτεραιότητες και τις πρωτοβουλίες στην πολιτική ζωή της χώρας.

Το 2002 είναι έτος εκλογών για τον Α και Β βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης. Τι προσδοκά η ΝΔ; Πως νοηματοδοτείτε το όποιο αποτέλεσμα των εκλογών;

Οι εκλογές για την αυτοδιοίκηση έχουν ένα ιδιαίτερο χαρακτήρα. Είναι μια εκλογή που αφορά πρωτίστως τις τοπικές κοινωνίες. Τα κριτήρια είναι διαφορετικά και οι προτεραιότητες εντελώς άλλες. Το πρωτεύον είναι να εκλεγούν άνθρωποι που μπορούν να δώσουν νέα πνοή και καινούργια αντίληψη σε πολιτικές που θα αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής και τη σχέση του πολίτη με τους τοπικούς φορείς εξουσίας. Αυτός ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της αυτοδιοίκησης πρέπει να γίνει σεβαστός από όλους. Είναι μια κατάκτηση την οποία δεν πρέπει να διακυβεύσουμε. Παράλληλα όμως, με τον αυτοδιοικητικό χαρακτήρα των εκλογών, υπάρχει και η πολιτική παράμετρος. Όποτε στήνεται κάλπη σε εθνική κλίματα, υπάρχει πολιτικό μήνυμα. Το πολιτικό μήνυμα θα κριθεί από τις νομαρχίες και τους τρεις μεγάλους δήμους. Ιδιαίτερα στη συγκυρία του 2002, στο μέσο σχεδόν μιας κρίσιμης πορείας για την Ελλάδα, στο μέσο της διακυβέρνησης Σημίτη, λίγο πριν από την ελληνική προεδρία στην ΕΕ και στην τελική ευθεία για τους αγώνες του 2004, η εκλογή θα έχει και πολιτικό χαρακτήρα. Το αποτέλεσμα των εκλογών της αυτοδιοίκησης, θα αξιολογηθεί συνολικά. Δεν υπάρχει σαφής τρόπος να αξιολογήσεις το αποτέλεσμα στις δημοτικές εκλογές. Μπορεί να χάσεις κάποιες νομαρχίες ή δήμους και να κερδίσεις κάπου αλλού. Μπορεί ο αριθμός των νομαρχιών να ελαττωθεί, αλλά το συνολικό ποσοστό σου πανελλαδικά να είναι ψηλότερο από την προηγούμενη φορά.

Με δεδομένο ότι δεν έχετε λάβει οριστικές αποφάσεις για το δήμο της Αθήνας: Τι σημαίνει για σας ο δήμος της Αθήνας; Πως ιεραρχείτε τα προβλήματα της περιφέρειας στην οποία εκλέγεσθαι πρώτη βουλευτής;

Δεν ήρθε ακόμη η ώρα των αποφάσεων. Όταν ρωτήθηκα αν με ενδιαφέρει ο δήμος της Αθήνας, απήντησα ότι για μια βουλευτή της Αθήνας, ο δήμος αποτελεί μία πρόκληση. Εκτιμώ ότι ως φορέας της αυτοδιοίκησης παρέχει πολλές δυνατότητες για έναν πολιτικό να δουλέψει και να παράγει έργο. Πιστεύω ότι η Αθήνα, τόσο ως δήμος, αλλά και η ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας, αν και έχουν πολλά προβλήματα, έχουν ακόμα πολλές ευκαιρίες. Μέχρι σήμερα τα θέματα της Αθήνας αντιμετωπίζονταν ad hoc. Επιχειρούσαμε πάντοτε να καλύψουμε παλαιά προβλήματα και χρόνιες ανεπάρκειες, όταν έφταναν στο «δεν πάει άλλο». Η Αθήνα έχει ανάγκη να κοιτάξει στο μέλλον. Να σχεδιάσει παρεμβάσεις και να αποφασίσει πολιτικές για τις επόμενες δεκαετίες. Για την Αθήνα υπάρχουν ιδέες και προτάσεις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες. Αυτό που χρειάζεται είναι να ιεραρχήσεις προτεραιότητες, να αξιολογήσεις τις ανάγκες και να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο.

Τι σημαίνει για σας «οργανωμένη βάση» της ΝΔ;

Είναι το στήριγμα όλων μας. Άνθρωποι οι οποίοι ανιδιοτελώς, με θυσίες και κόπο, έχουν προσφέρει στους αγώνες της παράταξης τα μέγιστα. Άνθρωποι που έχουν «βάλει πλάτη» σε δύσκολες στιγμές και σε μεγάλους αγώνες και τους αξίζει η δημόσια αναγνώριση της προσφοράς τους.

Ποιο είναι ακριβώς το πρόβλημα που δημιουργείται με τον Ευρωστρατό;

Εκείνο το οποίο δυστυχώς συνέβη είναι ότι χωρίς την συμμετοχή της Ελλάδας, οι ΗΠΑ, η Αγγλία και η Τουρκία προχώρησαν σε μια προκαταρκτική συμφωνία σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις ενεργοποίησης της δύναμης του Ευρωστρατού στις περιοχές της ευρύτερης Ανατολικής Μεσογείου. Σύμφωνα με το κείμενο που διαπραγματεύτηκαν οι τρεις χώρες η Τουρκία θα μπορούσε να συμμετάσχει στο σχεδιασμό των επιχειρήσεων στις περιοχές που συνδέονται με τα τουρκικά συμφέροντα, όταν θα χρησιμοποιούνται υποδομές της Ατλαντικής Συμμαχίας. Σε απλά ελληνικά αυτό σημαίνει ότι μία χώρα που δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποκτά δικαιώματα που δεν απορρέουν από τη συνθήκη της Συνόδου Κορυφής της Νίκαιας.

Ποιες είναι οι ευθύνες της Κυβέρνησης;

Βαρύτατες. Διότι πως είναι δυνατόν να διεξάγονται παρασκηνιακώς διαπραγματεύσεις, επί πολλούς μήνες, και να επιτυγχάνονται συμφωνίες που αφορούν την ΕΕ, οι οποίες θίγουν τα εθνικά συμφέροντα της Ελλάδας, με παντελή απουσία της ελληνικής κυβερνήσεως; Εμείς, στη ΝΔ, είχαμε προειδοποιήσει την κυβέρνηση και είχαμε εκφράσει την ανησυχία μας για τις συνεννοήσεις σχετικά με το σχέδιο της ευρωπαϊκής άμυνας μετά το βέτο της Τουρκίας, ένα χρόνο πριν. Και κατάφερε η κυβέρνηση κατά την πάγια τακτική της ολιγωρίας και της αδράνειά της να μετατρέψει ένα πρόβλημα της Τουρκίας σε πρόβλημα της Ελλάδας με την ΕΕ. Αυτό είναι μια τεράστια αποτυχία του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών και της κυβέρνησης.

Πως θα πολιτευόταν η ΝΔ και τι προτείνετε να γίνει από δω και μπρος;

Η ΝΔ δεν πιστεύει και δεν είναι υπέρ μιας παθητικής και εφησυχασμένης άσκησης εξωτερικής πολιτικής, που την καθιστά ουραγό των εξελίξεων και δη όταν τα θέματα την αφορούν άμεσα. Χρειάζεται πέρα από την χάραξη σαφούς σχεδίου, εγρήγορση και ικανότητα να αντιλαμβάνεται κινδύνους και παγίδες και να τα προλαμβάνει. Δεν μπορεί η Ελλάδα μονίμως να βρίσκεται στριμωγμένη «στη γωνία», και να «ξυπνάει» πάντα εκ των υστέρων. Είναι σαν να θυμηθήκαμε να ζητήσουμε το «οφ σάιντ» του αντιπάλου τη στιγμή που κέρδισε και πέναλτι. Δεν ασκείς έτσι σοβαρή εξωτερική πολιτική, ούτε καν ποδόσφαιρο δεν παίζεις έτσι. Το θέμα ήταν να μην φτάσουμε στην ένσταση ή στο βέτο για κάτι που δικαιωματικά μας ανήκει.

Πως είδε η ΝΔ τα γεύματα Κληρίδη – Ντενκτάς;

Με συγκρατημένη αισιοδοξία. Δείχνει μια θετική διάθεση, αλλά το θέμα είναι η θετική διάθεση να αποφέρει και αποτελέσματα.

Πόσο βέβαιη θεωρείτε την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ;

Είναι το μεγάλο στοίχημα για τα επόμενα χρόνια. Βάση των μέχρι σήμερα δεδομένων, η Κύπρος πρέπει να ενταχθεί στην ΕΕ με το πρώτο κύμα της διεύρυνσης, πιθανότατα κατά τη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας το πρώτο εξάμηνο του 2003. Αυτό θα αποτελεί μια σημαντική επιτυχία του Ελληνισμού, μια επιτυχία της Κύπρου. Πρέπει να γίνει το παν για να μην διαταραχθεί η ενταξιακή πορεία της Κύπρου.

Τι θα σημαίνει αυτό για το «Κυπριακό πρόβλημα»;

Δημιουργεί νέες προϋποθέσεις. Θέματα που είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης και ζητούμενα στις ατέρμονες και αδιέξοδες συζητήσεις του Κυπριακού, όπως π.χ. η ελεύθερη μετακίνηση, είναι κεκτημένα και αυτονόητα για τις χώρες-μέλη της ΕΕ. Η ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ οδηγεί σε μια νέα πραγματικότητα.

Βλέπετε πρόοδο, στο Κυπριακό πριν από την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ;

Είναι δύσκολο να το πω αυτό. Είναι βέβαιον ότι θα υπάρξει μια αυξημένη κινητικότητα.

Νοθεύτηκε ή όχι κατά την άποψη σας το εκλογικό αποτέλεσμα;

Δεν έχω αποδείξεις και δεν μπορώ να το πω αυτό. Εκείνο που μετά βεβαιότητας γνωρίζω, όπως δείχνει και το πόρισμα Ντογιάκου, είναι ότι συνέβησαν σοβαρές ατασθαλίες κατά την διαδικασία των ελληνοποιήσεων και αυτό είναι ντροπή για ένα δημοκρατικό κράτος.

Υπάρχουν κατά την άποψη σας άλλου είδους κίνδυνοι (εκτός από την παράνομη ψήφο) από τις παράνομες ελληνοποιήσεις για τη χώρα μας;

Κατ΄ αρχήν η παράνομη ψήφος είναι ένα τεράστιο ηθικό και πολιτικό ζήτημα. Από εκεί και πέρα η υπόθεση των παράνομων ελληνοποιήσεων σχετίζεται με θέματα διαφθοράς στη δημόσια διοίκηση και συνδέεται ευθέως με την μεταναστευτική πολιτική της χώρας. Το θέμα είναι τεράστιο και ο χρονικός του ορίζοντας μακρύς. Η Ελλάδα ανήκει στις χώρες που τα επόμενα χρόνια θα δεχθούν την πίεση του μεταναστευτικού κύματος. Γι΄ αυτό πρέπει εγκαίρως να υπάρξει μια ολοκληρωμένη πολιτική για την μετανάστευση που θα εξασφαλίζει τις ισορροπίες στην ελληνική κοινωνία. Είναι κάτι που συνδέεται με την απασχόληση, συνδέεται με την εγκληματικότητα, συνδέεται με τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της κοινωνίας μας τον οποίο πρέπει να διατηρήσουμε. Η παράνομη διαδικασία τροφοδοτεί την παραβατικότητα και αυτό είναι το πρόβλημα.

Τι σκοπεύει να κάνει η ΝΔ έτσι ώστε να αποφευχθεί στο μέλλον παρόμοιο φαινόμενο;

Οφείλουμε να θέσουμε σε ενέργεια έναν αποτελεσματικό μηχανισμό που δύσκολα θα καταργείται. Απαιτείται μεγαλύτερος έλεγχος αλλά και αυστηρότερες διώξεις όταν διαπιστώνονται τέτοια φαινόμενα.

O Λαλιώτης με τη λάσπη καλύπτει το Κτηματολόγιο

Πως αντιμετωπίζετε την «επίθεση» του γραμματέα του ΠΑΣΟΚ στη ΝΔ αλλά και ειδικότερα σε μέλη της οικογένειας σας;

Η ΝΔ απαντάει πολιτικά στον κ. Λαλιώτη, διότι εμείς αυτό ξέρουμε να κάνουμε. Για μένα δεν είναι κάτι καινούριο αυτή η τακτική της λάσπης. Έχω ξαναζήσει τέτοιες άθλιες επιθέσεις λάσπης και κατασυκοφάντησης. Τα έζησα το 1985 με τη χάλκευση των ιστοριών της Στάζι. Το 1989 όταν και τότε κάποιοι για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα μιλούσαν για σκευωρίες μυστικών υπηρεσιών. Και το 1993 με τις εκστρατείες λάσπης του κ. Λαλιώτη. Τότε που μιλούσε για δήθεν αρχαιοκαπηλία μιας συλλογής που σήμερα κοσμεί το Μουσείο Χανίων και έγινε αποδεκτή από τους κ.κ. Βενιζέλο και Πάγκαλο ως εθνική ευεργεσία.

Γιατί κατά την γνώμη σας ξεδιπλώθηκε μια τέτοιου είδους επίθεση τη συγκεκριμένη περίοδο και τι αναμένετε στο μέλλον;

Είναι σαφές ότι ο κ. Λαλιώτης υπό τις ευλογίες του κ. Σημίτη παίζουν με τη λάσπη γιατί δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν προβλήματα της διακυβέρνησης όπως, για παράδειγμα, αυτό του Κτηματολογίου. Γιατί είναι πολύ δύσκολο να αναγκάζεται μια κυβέρνηση να πληρώσει στην ΕΕ 11 δισεκατομμύρια δραχμές, δηλαδή το 0,2% των χρημάτων που πήραμε την περίοδο 1996-2000 από την ΕΕ, εξαιτίας του κ. Λαλιώτη. Πιστεύω επίσης ότι το ΠΑΣΟΚ θα συνεχίσει αυτήν την τακτική όσο περισσότερο εμφανές θα γίνεται ότι οι μέρες του στην κυβέρνηση τελειώνουν. Όσο το ΠΑΣΟΚ δεν θα μπορεί αλλιώς να πείσει τον ελληνικό λαό, θα κρύβεται πίσω από την λάσπη και τις προσπάθειες για πόλωση. Μόνο που αυτή η στρατηγική είναι στρατηγική ήττας, γιατί διώχνει περισσότερους από όσους συσπειρώνει.

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο