Νεα

Συνέντευξη Τύπου της Ντόρας Μπακογιάννη και του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής Χ.Μανιάτη

Σάββατο, 17 Δεκ 2005

Η Δήμαρχος Αθηναίων Ντόρα Μπακογιάννη και ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Αττικής Χαράλαμπος Μανιάτης, παρουσίασαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχιακό Μέγαρο, τα αποτελέσματα έρευνας της εταιρείας Leo Burnett, στο πλαίσιο του προγράμματος για την τουριστική προβολή της Αθήνας και της Αττικής.

Ακολουθεί η ομιλία της Δημάρχου Αθηναίων:

«Σήμερα έχουμε την χαρά να ατενίζουμε το μέλλον του τουρισμού της Αθήνας και της Αττικής αισιόδοξα. Οι έρευνες που θα σας παρουσιάσουμε, σηματοδοτούν μια νέα αντίληψη σε επίπεδο περιφέρειας και τοπικής αυτοδιοίκησης και θέτουν πλέον τις βάσεις για επιστημονικές εφαρμογές ως προς την αξιολόγηση και διαχείριση του τουριστικού προϊόντος.

Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να συγχαρώ τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής, Κύριο Χαράλαμπο Μανιάτη, για το έργο που παράγει στην Περιφέρεια σχετικά με την τουριστική προβολή και ανάπτυξη της Αττικής, και να εκφράσω την πεποίθηση μου ότι θα υπάρξει ανάλογη συνέχεια.

Ενάμισι χρόνο μετά την επιτυχημένη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, η Αθήνα διαθέτει ένα αξιόλογο τουριστικό προϊόν που την καθιστά ανταγωνιστικό τουριστικό προορισμό. Αυτό βέβαια δεν προέκυψε έτσι απλά. Χρειάστηκε πολλή δουλειά, σημαντικά έργα και την ενεργή συμμετοχή όλων μας για την επίτευξη των στόχων μας.

Η μεγάλης κλίμακας προβολή της πόλης μέσω των Ολυμπιακών Αγώνων, σε συνδυασμό με την εκστρατεία προβολής του υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και ΕΟΤ, της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αθηναίων, είχαν ως αποτέλεσμα μιαν αύξηση της τάξεως του 9% στις αφίξεις τουριστών στην Αθήνα κατά την εφετινή περίοδο. Η αύξηση αυτή ήταν η μεγαλύτερη που σημειώθηκε σε επίπεδο ελληνικών τουριστικών προορισμών, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων.

Το γεγονός αυτό δείχνει ότι βρισκόμαστε στη σωστή κατεύθυνση και μας ενθαρρύνει να επιδιώξουμε ακόμα καλύτερα αποτελέσματα. Αυτό άλλωστε διαφαίνεται και από τα συμπεράσματα των ερευνών.

Η Αθήνα και η Αττική θεωρούνται ασφαλείς προορισμοί, ενώ ο Πολιτισμός και η φιλική συμπεριφορά των Αθηναίων αναδεικνύονται στους πιο θετικούς παράγοντες του τουριστικού της προϊόντος. Ωστόσο, τα αποτελέσματα δεν μας επιτρέπουν να εφησυχάζουμε αφού αναδεικνύουν και αρνητικά σημεία. Τα σημεία αυτά αναφέρονται στα συσσωρευμένα μακροχρόνια προβλήματα που προκύπτουν κυρίως από την έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού κατά την τελευταία εικοσαετία.

Ο Δήμος Αθηναίων δεσμεύτηκε να αλλάξει αυτήν τη κατάσταση. Σε αυτήν τη κατεύθυνση κατάρτισε και υλοποιεί σταθερό αναπτυξιακό και επενδυτικό πρόγραμμα την τελευταία τριετία. Σήμερα, οι Αθηναίοι και οι επισκέπτες της πόλης απολαμβάνουν τα οφέλη αυτού του προγράμματος.

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ανάγκη αναβάθμισης του τουριστικού προορισμού «Αθήνα», ο Δήμος Αθηναίων, σε συνεργασία με τους σημαντικότερους κλαδικούς φορείς του τουρισμού, προχώρησε στη σύσταση του Οργανισμού Τουριστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης Αθηνών.

Ο Οργανισμός έχει ήδη εκπονήσει διετές στρατηγικό σχέδιο δράσης για την τουριστική ανάπτυξη και προβολή της Αθήνας. Οι δράσεις που περιλαμβάνονται σ’ αυτό έχουν μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα εφαρμογής, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην παροχή ποιοτικών τουριστικών υπηρεσιών, στη δημιουργία βασικών τουριστικών υποδομών, καθώς και σε διάφορες ενέργειες προβολής μεσαίας κλίμακας σε στοχευμένο κοινό δυνητικών επισκεπτών.

Η υλοποίηση των περισσοτέρων δράσεων έχει ήδη περάσει από το στάδιο του σχεδιασμού σε αυτό της εφαρμογής και ευελπιστούμε ότι έως τα μέσα του 2006 θα έχουμε να επιδείξουμε ικανοποιητικό όγκο έργου.

Ο Δήμος Αθηναίων και η Περιφέρεια Αττικής, θέλοντας να κεφαλαιοποιήσουν την θετική εικόνα που δημιουργήθηκε από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, αντελήφθησαν εγκαίρως την ανάγκη συνεργασίας για την από κοινού προβολή του τουριστικού προϊόντος.

Στα πλαίσια λοιπόν της συνεργασίας των δύο φορέων, προγραμματίστηκε μια σειρά από κοινές δράσεις που εντάσσονται στο τρέχον Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα. Οι δράσεις αυτές έχουν ως στόχο την έρευνα της τουριστικής αγοράς, την ενίσχυση της θετικής εικόνας της Αθήνας και τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος με ειδικές υπηρεσίες, τουριστικές υποδομές μικρής κλίμακας και διαφημιστικό υλικό υψηλής ποιότητας.

Η συνεργασία των δύο φορέων απέδωσε ήδη καρπούς και σήμερα βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να σας παρουσιάσουμε τα αποτελέσματα δύο μεγάλων ερευνών που υλοποίησε, μέσω του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος, η εταιρεία Leo Burnett.Η πρώτη έρευνα επικεντρώθηκε στη μελέτη της ταυτότητας των επισκεπτών της Αθήνας και την αξιολόγηση του τουριστικού προϊόντος της βάσει της τουριστικής εμπειρίας. Η δεύτερη στην καταγραφή των απόψεων για την Αθήνα από πιθανούς επισκέπτες μιας χώρας όπως η Αγγλία, η οποία αποτελεί παραδοσιακή δεξαμενή τουριστών για την χώρα μας. Πρόκειται λοιπόν για μια ολοκληρωμένη ερευνητική προσέγγιση, με ουσιαστικά οφέλη για τον τουριστικό τομέα.

Τα αποτελέσματα που προκύπτουν θα συμβάλουν στον σχεδιασμό αποτελεσματικών πολιτικών προβολής και επικοινωνίας που θα στοχεύουν στην κάλυψη των αναγκών και την ικανοποίηση των προσδοκιών των επισκεπτών.

Αξίζει να σημειωθεί, κυρίες και κύριοι, ότι δεν έχει πραγματοποιηθεί έως τώρα επιστημονική έρευνα σε τόσο μεγάλη κλίμακα και ως εκ τούτου, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία αποτελεί σημείο αναφοράς για τον κόσμο του τουρισμού και δράση ουσίας για την μελλοντική προβολή της Περιφέρειας και της πόλης. Η έως τώρα ελλιπής καταγραφή των τουριστικών μεγεθών ήταν και παραμένει γνωστό πρόβλημα του ελληνικού τουρισμού. Δεν επιτρέπει την αποτελεσματική εκτίμηση των τάσεων της αγοράς και, κατά συνέπεια, τον ορθό σχεδιασμό ενεργειών τουριστικής προβολής.

θα πρέπει λοιπόν να θεσμοθετήσουμε τις έρευνες σε ετήσια βάση ώστε να διασφαλίσουμε μια ροή συγκρίσιμων στατιστικών στοιχείων. Όραμα μας είναι η βιώσιμη και ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη που θα ενισχύσει την τοπική οικονομία, θα συμβάλλει στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, θα σέβεται το φυσικό περιβάλλον, την πολιτισμική ταυτότητα και τον κοινωνικό ιστό της πόλης και ταυτόχρονα θα δημιουργεί τις δομές εκείνες που θα αναβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν της Αθήνας, ικανοποιώντας τις ανάγκες και προσδοκίες των επισκεπτών.» Ακολουθεί η ομιλία του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής: «Η Περιφέρεια Αττικής όπως γνωρίζετε τους τελευταίους μήνες υλοποιεί ένα σημαντικό πρόγραμμα προβολής του τουριστικού προϊόντος της Αττικής στο εξωτερικό και το εσωτερικό με πόρους από το ΠΕΠ Αττικής λειτουργώντας συμπληρωματικά προς τις προσπάθειες του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και του ΕΟΤ. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος σχεδιάσαμε και πραγματοποιήσαμε μια έρευνα, που ας σημειωθεί γίνεται για πρώτη φορά, για να δούμε και να καταγράψουμε τις απόψεις των τουριστών που ήρθαν στην Αττική για όλες τις πλευρές του τουριστικού μας προϊόντος. Πόσο έμειναν ικανοποιημένοι από τη διαμονή τους, από το σύστημα μεταφορών, από τις δυνατότητες να επισκεφτούν τα αξιοθέατα, από την διατροφή τους από τη σχέση τιμών και προϊόντος. Πραγματοποιήθηκε και μια δεύτερη έρευνα σε μια πολύ σημαντική αγορά για τον ελληνικό τουρισμό, αυτήν της Αγγλίας όπου συγκρίθηκε η Αθήνα με άλλες 49 πόλεις του κόσμου σε θέματα κατά πόσον η Αθήνα είναι επιθυμητή ως τόπος προορισμού και διακοπών, πως την αξιολογούν σε επίπεδο υπηρεσιών, ποια είναι η φήμη της. Μέχρι πρόσφατα, όπως γνωρίζεται οι επίσημες αναφορές στον τουρισμό (κείμενα, στατιστικά στοιχεία), χρησιμοποιούσαν τον χαρακτηρισμό «βιομηχανία» (όπως η βιομηχανία τροφίμων) ή υπηρεσίες (όπως οι υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών), προφανώς εστιάζοντας στην κλασική αντίληψη της βιομηχανίας (πλευρά της προσφοράς) κυρίως των μεταφορών και της διαμονής. Όμως ο τουρισμός ορίζεται πλέον διεθνώς (από την πλευρά της ζήτησης) ως µια πηγή ζήτησης εγχωρίων και διεθνών (τουριστών) καταναλωτών για αγαθά και υπηρεσίες μεταφοράς, στέγασης, διατροφής, ένδυσης, ψυχαγωγίας, πολιτισμικά αγαθά κλπ. Δηλαδή ενός πλήρες πακέτου « ΕΜΠΕΙΡΙΩΝ» Η αντίληψη και αποδοχή της πραγματικής φύσης και του ρόλου του σύγχρονου τουρισμού στην ελληνική οικονομία και κοινωνία, οδηγεί στην ανάγκη για την υιοθέτηση ευρύτερης συστηµικής προσέγγισης που είναι καθοριστική για την χάραξη και την εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης τουριστικής πολιτικής ως µέρους της ευρύτερης πολιτικής για την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Αυτές οι έρευνες με τα αποτελέσματά τους θέλουμε να αποτελέσουν εργαλεία προβληματισμού και βοήθειας για τον σωστό σχεδιασμό των επόμενων κινήσεών μας όχι μόνο όμως των δικών μας. Υπάρχουν συμπεράσματα που αφορούν τους κρατικούς ή τους τοπικούς φορείς αλλά υπάρχουν θέματα που αφορούν τους επαγγελματίες που ενεργοποιούνται στον τομέα του τουρισμού. Από τα στοιχεία λοιπόν που μόλις παρακολουθήσαμε βλέπουμε ότι βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο αλλά υπάρχουν πολλά που μπορούμε να κάνουμε ακόμα ώστε και τα επόμενα χρόνια η Αττική, η Αθήνα να συνεχίσει να είναι επιλογή των ξένων τουριστών. Βλέπουμε ότι οι ξένοι επισκέπτες μας αντιλαμβάνονται τα βήματα προόδου που έχουμε κάνει. Το 51.2% από τους ερωτώμενους που είχαν και στο παρελθόν επισκεφτεί την Αττική δηλώνει πολύ-αρκετά πιο ικανοποιημένο από την προηγούμενη επίσκεψή του Η φήμη που έχει η Αθήνα-Αττική όπως προκύπτει και από τις δύο έρευνες είναι εξαιρετική και αυτό όπως καταλαβαίνεται θα έχει θετικά αποτελέσματα γιατί θα οδηγήσει στην μεταφορά από στόμα σε στόμα της πρότασης να έρθουν εδώ για διακοπές. Η πρόθεση να συστήσουν την Αθήνα – Αττική σε φίλους και συγγενείς φτάνει 88.9% Η Αθήνα και η Αττική έχουν ταυτότητα στα μάτια των ξένων επισκεπτών μας. Βρίσκουν εδώ φιλοξενία με φιλικότητα, αίσθημα ασφάλειας και ευκολία στην επικοινωνία τους. Αυτά τα στοιχεία είναι πολύ σημαντικά γιατί δίνουν στην Αθήνα την ταυτότητα της οικείας πόλης. Μπορούμε όμως να δουλέψουμε ακόμα περισσότερο έτσι ώστε αποκτώντας συνείδηση ενεργών πολιτών και στον τομέα του τουρισμού θα αναδείξουμε ακόμα περισσότερο αυτά τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Καταγράφουμε στα θετικά μας την υψηλή ικανοποίηση από τις υπηρεσίες στέγασης, εστίασης και μεταφορών αλλά και τον σοβαρό προβληματισμό που τέθηκε για τη σχέση τιμής/προϊόντος. Σε αυτούς τους τομείς υπάρχουν δυστυχώς ακόμα οι «κακοί επαγγελματίες» που με την κερδοσκοπικοί τους στάση δημιουργούν προβλήματα στην εικόνα μας. Είναι σαφή τα μηνύματα ότι πλέον υπηρεσίες υπερτιμημένες δεν μπορεί να υπάρχουν, η ποιότητα είναι το κύριο ζητούμενο και εάν δεν ανταποκριθούμε σε αυτό, το κόστος θα είναι πολλαπλάσιο για όλους μας από το πρόσκαιρο οικονομικό όφελος που έχουν κάποιοι. Αυτό το θέμα για να αντιμετωπιστεί χρειάζεται να αναδειχθεί η υπεύθυνη επιχειρηματικότητα που επενδύει όχι στο πρόσκαιρο κέρδος αλλά στο σταθερό κέρδος που θα προκύψει από τον υψηλό επαγγελματισμό των φορέων του τουρισμού. Επιχειρήσεις που σέβονται τον πελάτη τους, του προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με στόχο να τον έχουν ξανά κοντά τους, σέβονται τις ανάγκες του και λειτουργούν με κοινωνική υπευθυνότητα. Είναι κρίμα για παράδειγμα ξένοι τουρίστες που μας επισκέπτονται να φεύγουν με παράπονα για την ποιότητα και το κόστος του φαγητού, ή τα αξιοθέατα μας να μην είναι προσιτά περισσότερες ώρες. Μπορούμε σαφώς να κάνουμε περισσότερα για την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων μας αλλά εδώ χρειάζεται η βοήθεια από τους πολίτες οι οποίοι μπορούν και πρέπει να συμβάλουν στον τομέα αυτό. Έχουν ήδη αναπτυχθεί μια σειρά από πρωτοβουλίες από πολλούς Δήμους και ειδικά από τον Δήμο Αθηναίων προς την κατεύθυνση αυτή αλλά η συμμετοχή των πολιτών στην προσπάθεια να διατηρούμε την καθαριότητα είναι καθοριστική. Βλέπουμε ότι για να αξιοποιήσουμε τη συνολικά θετική εικόνα που έχουμε, για να συνεχίσουμε και τα επόμενα χρόνια να είμαστε στην κορυφή των επιλογών των ξένων μπορούμε να κάνουμε όλοι και όλες πολλά. Μπορούμε να βάλει ο καθένας από εμάς το δικό του λιθαράκι σ’ αυτή τη μεγάλη προσπάθεια. Τα αποτελέσματα που έχουμε μέχρι σήμερα μας κάνουν να είμαστε αισιόδοξοι γιατί βλέπουμε ότι η προσπάθεια που μέχρι σήμερα έχει γίνει από το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, τον ΕΟΤ τον Δήμο Αθηναίων και εμάς φέρνει αποτελέσματα. Εμείς στην Περιφέρεια Αττικής θα αξιοποιήσουμε τα συμπεράσματα αυτών των ερευνών τόσο για τα θέματα που αφορούν τον διάλογο και την συνεργασία που έχουμε με τους φορείς του τουρισμού, όσο και στον επικοινωνιακό τομέα στην επόμενη φάση του προγράμματος προβολής της Αττικής.» ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Η ερώτηση είναι για ποιο λόγο δεν έχουμε σταθεί περισσότερο στα αρνητικά της Αθήνας και του προϊόντος. Σε κάποιο σημείο λέτε ότι το 90% έρχεται για την ιστορία και τον πολιτισμό και τελικά το 2% πηγαίνει στα Μουσεία. Αυτό δεν είναι αντίφαση; ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Νομίζω δεν είναι καμία απολύτως αντίφαση. Το να ταυτίζει κανένας μόνο το Εθνικό Μουσείο με τον πολιτισμό είναι ένα λάθος. Είναι μια αντίληψη η οποία δεν ισχύει. Πολιτισμός είναι τα πάντα. Πολιτισμός είναι το αστικό περιβάλλον. Πολιτισμός είναι τα λουλούδια στην πολη. Πολιτισμός είναι οι βόλτες στην Πλάκα. Πολιτισμός είναι η μουσική στο δρόμο, η ταβέρνα. Όλα είναι πολιτισμός. Και στην αντίληψη των ανθρώπων που επισκέπτονται την Αθήνα ο καθένας στο μυαλό του με τη λέξη «πολιτισμό» έχει το δικό του κομμάτι. Ασχέτως αν εμείς ως παραδοσιακοί Έλληνες έχουμε μάθει να πιστεύουμε ότι πολιτισμός είναι μόνο η επίσκεψη στο Μουσείο. Δεν είναι αυτή η αντίληψη. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Όταν όμως συνδέεται με την ιστορία και λέμε ότι έρχεται για την ιστορία της Ελλάδας και τον πολιτισμό της… ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Όταν το 78% επισκέπτεται την Ακρόπολη, δεν θα σας κάνει την ανάλυση ότι επισκέφθηκε την περιοχή που έχει γίνει η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας. Διότι γι΄ αυτούς τους ανθρώπους η Ακρόπολη και η ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου, είναι ενιαίος χώρος . Λέει, «πήγα στην Ακρόπολη» . Εμείς από άλλη έρευνα που ειχαμε κάνει κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων βρήκαμε ότι οι επισκέπτες της Αθήνας, όταν πηγαίνανε στον ενοποιημένο αρχαιολογικό χώρο- και είχαμε τότε όλες αυτές τις πολιτιστικές δραστηριότητες ,τις εκθέσεις κτλ – όταν τους ρωτούσες πού πήγανε, σου λέγανε στην Ακρόπολη. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Αναφερθήκατε στα στοιχεία του ΙΤΕΠ. Τα στοιχεία του ΙΤΕΠ όμως δεν έχουν περιλάβει τον καλύτερο Σεπτέμβρη από καταβολής τουριστικής στην Αθήνα, ο οποίος συνδυάστηκε με δυο πολύ μεγάλα συνέδρια που έγιναν με αποτέλεσμα να γεμίσει η πόλη, οι ξενοδόχοι να κάνουν ταμείο που να μην το πιστεύουν και να θυμούνται και λίγο ότι υπάρχει ένα overbooking για τη Eurovision που θα γίνει την Άνοιξη στην Αθήνα. Αυτό που θέλω να ρωτήσω. Δυστυχώς ή ευτυχώς το μητροπολιτικό συνεδριακό κέντρο έχει μπλέξει σε ένα κυκεώνα ολυμπιακών ακινήτων, υπουργείου, ΕΟΤ κτλ. Θα ήθελα να ξέρω εάν εσείς ως Δήμος προτίθεστε να αναλάβετε κάποια πρωτοβουλία για αυτό το θέμα μήπως και ξεκολλήσει. ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Είναι μέσα στις πάγιες προτεραιότητες του Δήμου να προσπαθήσει να αποκτήσει η Αθήνα ένα πολύ μεγάλο Συνεδριακό κέντρο. Στο βαθμό λοιπόν που μπορούμε να επηρεάσουμε τα πράγματα, βεβαίως και ασχολούμαστε με το θέμα. Από κει και πέρα ο Δήμος της Αθήνας τα τελευταία 3 χρόνια ακολουθεί και μια άλλη πολιτική η οποία είναι καινούργια. Καταρχήν δίνουμε την αιγίδα μας, στα Συνέδρια και φιλοξενούμε κιόλας ως Δήμος – κάτι που παραδοσιακά έκαναν μόνο δυο μεγάλες πόλεις στην Ευρώπη, το Παρίσι και η Ρώμη – τους συνέδρους με τον έναν ή άλλον τρόπο. Δηλαδή όταν λέμε φιλοξενούμε, εννοώ τους δεξιωνόμαστε κτλ. Αυτό είναι ένα κίνητρο για συνέδρια και πρέπει να σας πω, ότι μου έκανε εντύπωση ότι τα τελευταία δύο χρόνια, στα συνέδρια που προσκάλεσα εγώ ως Δήμαρχος της Αθήνας, η ανταποκριση ήταν πάρα πολύ μεγάλη. Δεν είναι τεράστια, το μεγαλύτερο Συνέδριο είναι το ιατρικό το οποίο έγινε όπως ξέρετε, αλλά και εκεί είχε ο Δήμος τη δική του παρουσία και τη δική του φιλοξενία. Αλλά και τα μεσαία και μικρά συνέδρια τα οποία γίνονται, δίνουν ζωντάνια στην πολη. Εδώ καταγράφεται ως ένα 5% ενδεχομένως σε άλλους μήνες αυτό το 5 να είναι μεγαλύτερο. Αλλά όπως λέτε, μακάρι να είναι καλύτερο από 9% ο Σεπτέμβριος και τα στοιχεία να έχουνε πάει στο 10%. Σημασία έχει ότι και το 9% που είναι καταγεγραμμένο από την έρευνα, είναι σημαντικό μέγεθος. Απλώς να προσθέσω ότι θα είναι μεγάλο λάθος αυτή η έρευνα να εκληφθεί ως έρευνα εφησυχασμού. Είναι μια έρευνα η οποία καταγράφει τα συν. Ναι, η Αθήνα είναι μια οικεία πολη, είναι μια ζεστή πολη, έχουμε ανθρώπους θερμούς, έχουμε ένα ωραίο περιβάλλον, έχουμε μια παρουσία σημαντική, από κει και πέρα όμως καλό θα είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι το value for money είναι κυρίαρχο. Ότι δεν είναι δυνατόν ένας καφές να στοιχίζει 3,5 και 4 ευρώ στην Αθήνα και να κάνει στο κέντρο της Ρώμης 1,5 ευρώ. Το έχω πει πάρα πολλές φορές. Εν πάση περιπτώσει ο καφές είναι καφές και θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτά είναι που θυμούνται οι άνθρωποι όταν έρχονται να επισκεφθούν την Αθήνα. Και η δυσφήμηση την οποία δεχόμαστε από τέτοιου είδους υπηρεσίες είναι μεγαλύτερη από αυτήν την οποία πιστεύουμε καμιά φορά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Παρατηρώ εδώ ότι υπάρχει ένα έλλειμμα επικοινωνίας, ίσως και προβολής γιατι ένα 40% από όσους επισκέπτονται την Αθήνα έρχεται εδώ επειδή έχει καλές συστάσεις. ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Μα δεν υπάρχει ισχυρότερο όπλο από τις καλές συστάσεις. Οι καλές συστάσεις στην επικοινωνία και ιδιαίτερα στον τουρισμό, είναι το Α και το Ω. Μπορείτε να δεχθείτε μια τεράστια διαφημιστική καμπάνια, μπορείτε να παρακολουθήσετε πολλά δημοσιεύματα σε περιοδικά όμως όταν ο καλύτερος σας φίλος ή ο αδερφός σας σας πει ότι «πήγα εκεί και είναι καταπληκτικά» , είναι βέβαιο ότι τον εμπιστεύεστε πιο πολύ. Κι αυτό πιστεύω είναι και η μεγάλη δύναμη αυτή τη στιγμή της Αθήνας. Και δεν πρέπει να την υποτιμάμε. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Κυρία Μπακογιάννη, κερδίσατε τον τίτλο της Παγκοσμίου Δημάρχου για το 2005. Αφενός το περιμένατε και αφετέρου εάν αυτό είναι τόσο δελεαστικό ώστε να σας κρατήσει και στη Δημαρχία. ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Ομολογώ δεν το περίμενα. Είναι μεγάλος ο ανταγωνισμός και ήταν και δήμαρχοι πολύ μεγάλων πόλεων οι οποίοι είχαν μπει στη λίστα. Ήταν μια τιμή και μια αναγνώριση και προσωπικά για μένα αλλά κυρίως για όλη τη δημοτική αρχή και όλο το δημοτικό συμβούλιο το οποίο εργάστηκε πολύ σκληρά τα τελευταία 3 χρόνια. Θέλω λοιπόν να τους ευχαριστήσω όλους διότι μαζί με όλους τους Αθηναίους οι οποίοι ήταν εξαιρετικά φιλόξενοι όπως βλέπετε και από την έρευνα, δημιούργησαν αυτή τη διαφορετική εικόνα της πόλης. Τώρα εάν αυτό θα με κάνει να μείνω ή όχι, έχω πει και άλλη φορά υπάρχει μια αμερικάνικη έκφραση ότι «θα περάσουμε τη γέφυρα όταν θα φτάσουμε εκεί». ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Κυρία Μπακογιάννη, για την υπόθεση Παλαιοκρασά θα ήθελα να σας ρωτήσω. Μήπως εσείς επικοινωνήσατε με τον κ. Παλαιοκρασά και ενδεχομένως του ζητήσατε να χαμηλώσει τους τόνους σε όλο αυτό το θέμα που δημιουργήθηκε ; ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Όχι δεν επικοινώνησα με τον κ. Παλαιοκρασά και νομιζω ότι το θέμα έχει επαρκώς συζητηθεί όλες αυτές τις τελευταίες μέρες. Κατά τη γνώμη μου, αυτό το οποίο είναι σήμερα σημαντικό είναι η ΔΕΗ να προχωρήσει και να επιλύσει τα παλιά προβλήματα. Και όπως ξέρετε τα προβλήματα της ΔΕΗ είναι προβλήματα 20ετίας και ο στόχος θα πρέπει να είναι να εντατικοποιηθεί η προσπάθεια στο χώρο της απελευθέρωσης της αγοράς της ενέργειας. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν είναι στις προθέσεις του Δήμου να συνδεθεί το τουριστικό προϊόν της Αθήνας με το διαγωνισμό της Eurovision που θα γίνει την Άνοιξη και εάν ναι, εάν υπάρχουν σχέδια γι΄ αυτό. ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Για μας, όλες οι εκδηλώσεις, οι οποίες γίνονται στην Αθήνα είναι πάρα πολύ σημαντικές. Έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία με τη ΕΡΤ, όπως ξέρετε ο Δήμος της Αθήνας έχει και την ευθύνη της φιλοξενίας, του hosting της πρώτης μεγάλης εκδήλωσης την οποία κάνει η Eurovision και σε συνεργασία με την ΕΡΤ τα οργανώνουμε και πιστεύω πράγματι ότι όλοι όσοι θα έρθουν στην Αθήνα -και εμάς μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα αυτό -θα έχουν τη δυνατότητα να περάσουν καλά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Πως σκέπτεται ο Δήμος να αξιοποιήσει αυτή την έρευνα; ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Σε ότι αφορά στο Δήμο της Αθήνας μάθαμε κάτι σημαντικό από αυτή την έρευνα. Ότι στο δικό μας τρόπο επικοινωνίας, σκόπιμο θα είναι να αναδείξουμε πολύ περισσότερο τη σύγχρονη πολιτιστική δράση της Αθήνας. Διότι έχουμε ένα κεκτημένο που λέγεται Ακρόπολη, θάλασσα, ήλιος κτλ, το να δίνουμε χρήματα προς αυτή την κατεύθυνση είναι περιττό. Το να εντοπίσουμε την προσπάθειά μας στη σύγχρονη πολιτιστική δράση, στις σύγχρονες υποδομές που έχει η Αθήνα, στις διαφορετικές δηλαδή δυνατότητες να περάσει κάποιος καλά στην πολη μας, αυτό θα είναι πιο σημαντικό. Και εδώ πρέπει να σας πω, ότι εμείς ειχαμε βάλει σαν στόχο ένα πενθήμερο στην Αθήνα, ελπίζω ότι του χρόνου θα το πιάσουμε. Φέτος είναι 4 μέρες κατά μέσο όρο, ελπίζουμε ότι του χρόνου θα έχουμε τις 5 οι οποίες ήταν ο πρώτος στόχος μας. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Θα ήθελα να επανέλθουμε λίγο στο θέμα του κ. Παλαιοκρασά, Θα ήθελα να μου πείτε εάν πιστεύετε ότι όλη αυτή η υπόθεση έχει βλάψει την εικόνα της κυβέρνησης γενικότερα. ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Σας είπα ότι κατά τη γνώμη μου το θέμα έχει εξαντληθεί. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Δεν είχα σκοπό να ρωτήσω, αλλά με τα τελευταία πήρα κάποιο ερέθισμα να ρωτήσω. Η Αθήνα είναι ένας προορισμός με ένα συγκεκριμένο τουριστικό προϊόν, το οποίο όντως δεν μπορεί να κρατήσει τους τουρίστες πάνω από 3 ή 4 μέρες. Ποια πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι τα στοιχεία εμπλουτισμού του συγκεκριμένου προϊόντος έτσι ώστε η Αθήνα να γίνει πράγματι ελκυστικός προορισμός για να μπορέσουμε να φτάσουμε και την μια βδομάδα στην Αθήνα. Κάποιες προηγούμενες έρευνες της Ένωσης Ξενοδόχων είχαν δείξει ότι τα συνέδρια και ο συνεδριακός τουρισμός είναι ένα ισχυρό ατού. Επισης κάποιοι χώροι, αναξιοποίητες εκτάσεις της εταιρείας τουριστικών ακινήτων που υπάρχουν στην περιοχή της Αττικής, θα μπορούσαν να αποτελέσουν πόλους έλξης. Αυτά τα δυο πράγματα, θέλω να πω ότι, το τουριστικό προϊόν της Αττικής μπορεί να εμπλουτιστεί και βεβαίως θα πρέπει να υπάρξουν δράσεις και προς αυτή την κατεύθυνση. Εσείς από την πλευρά σας είτε ως περιφέρεια, είτε ως Δήμος ποιες πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι οι προτεραιότητες προς αυτό το κομμάτι ; ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω με το «όντως» που είπατε στην αρχή. Δεν υπάρχει «όντως 3 μέρες είναι επαρκείς στην Αθήνα». Και το αποδεικνύει ένας τουριστικός οδηγός τον οποίο έχουμε στον οποίο δείχνουμε τις 7 διαδρομές της Αθήνας και εκδόθηκε σε πολλές γλώσσες από το Δήμο Αθηναίων πέρσι. Αυτός θα σας κάνει να αντιληφθείτε ότι δεν σας φτάνουν 3 ή 4 μέρες αλλά ούτε 5. Τώρα από κει και πέρα, εμείς έχουμε μπει σε όλα τα προγράμματα. Καταρχήν ανάδειξης της πολιτιστικής ταυτότητας της πόλης μας, των τουριστικών υποδομών που τις θεωρούμε πάρα πολύ σημαντικές. Θέλω εδώ να θυμίσω ότι εκτός από τη Βαρκελώνη, δεν υπάρχει καμία άλλη πόλη στην Ευρώπη, της οποίας ακόμα και τα ξενοδοχεία 4ης κατηγορίας να έχουν το επίπεδο των Ολυμπιακών Αγώνων. Το έχει μόνο η Αθήνα. Και έχουμε μπει στο πρόγραμμα Shopping in Athens, το οποίο ενδιαφέρει πάρα πολύ κόσμο για το πώς μπορεί να προβληθεί η αγορά της Αθήνας, δηλαδή τι μπορείς να ψωνίσεις σ΄αυτή τη σύγχρονη ευρωπαϊκή Μητρόπολη. Ταυτόχρονα, υπάρχουν επιμέρους ομάδες όπως είπατε συνεδριακός τουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός, εξειδικευμένα δηλαδή γκρουπ τουριστών στα οποία ανάλογα και απευθυνόμαστε. Και η προσπάθειά μας είναι αυτή, διότι το μεγάλο προϊόν που λέγεται Αθήνα βεβαίως θα παρουσιαστεί μέσω της κεντρικής καμπάνιας του ΕΟΤ. Οι εξειδικευμένες όμως ομάδες γίνεται προσπάθεια να τις πλησιάσουμε από πλευράς Δήμου. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Οι Ολυμπιακές πόλεις, αυτό που μπόρεσαν να αναπτύξουν περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τομέα, ήταν ως συνεδριακός τουρισμός, τουλάχιστον αυτό έχει δείξει μέχρι στιγμής η εμπειρία μου από άλλες Ολυμπιακές πόλεις. Ήθελα να ρωτήσω εάν στο Δήμο της Αθήνας, υπάρχει κάποιο άτομο συγκεκριμένο ή μια ομάδα ανθρώπων που ασχολούνται κάθετα μ΄ αυτό τον τομέα και με τη δυνατότητα προετοιμασίας υλικού για την προβολή αυτού του τομέα συνεδριακού τουρισμού και την προσέλκυση συνεδρίων. Ορμώμενη πάλι από τη Μαδρίτη, όπου μας έγινε μια πάρα πολύ ωραία παρουσίαση του Δήμου της Μαδρίτης για την πολη και το πώς μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες αυτού του τομέα και επειδή είσαστε κυρία Μπακογιάννη πολύ ισχυρή προσωπικότητα όπως όλοι ξέρουμε και πολύ ικανή, πιστεύω ότι εάν ενδιαφερόσασταν γι΄ αυτό τον τομέα, θα μπορούσατε πραγματικά να βοηθήσετε στο να πάρει σάρκα και οστά το Συνεδριακό Κέντρο που θεωρείται απ όλους must για ανάπτυξη αυτού του τομέα. ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ :Να μην επαναλάβω την απάντησή μου για το Συνεδριακό Κέντρο, αλλά ναι, ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής της Αθήνας, ασχολείται κυρίαρχα μ΄ αυτό σε στενή συνεργασία με τον Οργανισμό Συνεδριακού Τουρισμού, έτσι ώστε όλες μας οι δυνάμεις από κοινού να επικεντρωθούν σ΄ αυτό το στόχο. Γι΄ αυτό και οποτεδήποτε εμένα μου έχει ζητηθεί να κάνω την οποιαδήποτε είτε παρουσία, είτε φιλοξενία, είτε συγκεκριμένο hosting και όχι μόνο στα στενά πλαίσια του Δήμου της Αθήνας αλλά και ευρύτερα μέσα στην περιφέρεια της Αττικής, το κάνουμε διότι πιστεύουμε ότι αυτό συμβάλλει πραγματικά στο να προσελκύσουμε όσα παραπάνω συνέδρια μπορούμε. Δεν είναι μέσα στις δυνατότητες του ίδιου του Δήμου να φτιάξει Συνεδριακό Κέντρο. Μακάρι να μπορούσα, θα το είχα κάνει. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Ο κ. Αλέκος Αλαβάνος εισηγήθηκε τη νομική κατοχύρωση και στην Ελλάδα του γάμου μεταξύ των ομοφυλοφίλων. Ένα σχόλιο πάνω σ΄ αυτό. ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ : Δεν έχει τεθεί το θέμα και δε νομιζω ότι αυτή τη στιγμή είναι ένα θέμα το οποίο συζητάει η ελληνική κοινωνία στη φάση που βρίσκετα

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο